Costin Oane: Originalitatea mai există doar în detalii
Vestea proastă: șansa de a fivreodată original este extrem de redusă.
Vestea bună: nu fi trist, e perfect normal. Cred că dacă ceva este cuadevărat original, probabil că nu va fi acceptat sau apreciat. Oamenilor leplac lucrurile familiare, chiar dacă cred că este original.
Originalitatea în lumea noastră este sinonim cu „să fii primul” asemenea uneicompetiții sportive sau cum spunea William Ralpg Inge „un plagiatnedovedit”. Dacă acesta este felul în care gândim originalitatea, atunciPicasso este un hoț. Și tu ești un hoț.
Astăzi orginalitatea în design, dacă maiexistă așa ceva, este ceva temporar. Fac această afirmație, bazându-mă pe unargument imediat: nu avem abilitatea să cunoaștem fiecare design posibilproiectat vreodată. Nu m-ar suprinde să ajungem să vedem designeri certați sauumiliți public chiar și atunci când cineva descoperă un design care a fostfinalizat pentru un proiect personal uitat pe vreun hard disk, fără ca aceldesign să fi fost publicat sau adus la viață. Pur și simplu nu putem niciodatăsă asigurăm clientul sau lumea întreagă că un design la care lucrăm cubună-credință, ar putea fi, la un moment dat, asemănător cu unele soluțiidescoperite recent sau soluții niciodată văzute înainte de publicare.
În același timp, înțeleg frica de a fi acuzat de plagiat.Am fost acolo. Ai empatia mea. De aceea întrebarea “dacă e original?”trebuie înlocuită cu “cât e de original?”. De aceea, am identificatcâteva posibile răspunsuri pentru imposibilitatea originalității în culturacomtemporană. Să le luăm pe rând:
1. Designul nu este sinonim cuarta
O capcană frecventă întâlnită înaprecierea unei soluții de design este asocierea designului cu arta. Îndomeniul artelor, puteti inova constant și puteți încerca lucruri noi.Designul, spre deosebire de artă, trebuie să rezolve o problemă. Designul esteun job. Iar tu ești designer-ul. Rezolvi probleme.
2. Soluții reciclate
Nimic nu cade din senin. Scrie și înBiblie “Nu este nimic nou sub Soare” (Ecleziastul, 1:9). Ideea ta estedefapt un amestec de idei sau un mix de idei reciclate. De aceea, designeruleste un colecționar selectiv care magazinează idei bune. Fiecare are un“folder-morgă” în care adună diverse idei și poate vreodată le vei însufleți învreo lucrare. "Reciclarea" este diferită. Este modul în care învățăm.Gândiți-vă la modul în care bebelușii cresc și învață noi abilități: își imităpărinții. Până și sculpturi române au fost create prin turnarea unor copiiexacte ale statuilor grecești. "Recicland” idei recunoaștem trecutul șiconstruim pe cunoștințele existente. Înseamnă a fi influențat de o idee șiaplicarea ei într-o formă și un context diferit.
3. Minimalismul
Abordarea minimalistă în designul debrand, face viața designărilor și mai dificilă. Să ne gândim la acest aspect înfelul următor: sunt doar câteva moduri în care poți desena un cerc perfect.Logo-urile sunt, de obicei, mai eficiente atunci când sunt păstrate simple.Desenați un cerc albastru pe ecran și tocmai ați furat sigla Blaupunkt.Desenați o linie galbenă și copiați Visa. Desenează un pătrat portocaliu și telovesti de Orange. Cu cât complicațiile sunt mai puține în crearea unei„capodopere”, cu atât este mai probabil ca cineva să-l fi creat deja.
4. Totul e global, chiar și când nue.
Fără să mă pierd în detalii, amintesc,că la început de orice proiect trebuie identificată piața unde găsim clienții.Să fim sinceri, nu toate afacerile vor avea expunere pentru toate țărille de peplaneta aceasta, de aceea construirea unei mărci puternice pe „piațaidentificată” este probabil mai importantă decât asigurarea originalității de100% în întreaga lume. Nu vreau să mă întelegeți greșit, nu există nicio scuzăpentru plagiat și gândirea leneșă, însă nu cred că trebuie să fim exagerați încercetarea fiecărui logo/design făcut vreodată doar pentru că logo-ulmagazinului din Galați arată asemănător cu logo-ul unei companii de pantofi din China.
Dar originalitatea, ca întotdeauna, este în detalii. Deși adevărata originalitatepoate să nu fie la ordinea zilei, execuția este totul. Mulți dintre cei maibuni scriitori, inventatori, artiști vizuali și antreprenori erau hoțitalentați, dar execuția lor a fost cea care le-a garantat locul în paginileistoriei.
Cred că limitările noastre ne pot ajuta să găsim originalitatea, deși potfi frustrante și pot provoca inconsecvența. Dacă vrei, astăzi originalitateapură se naște dintr-un accident, unde așteptările nu sunt adesea aliniate la ogrilă de obiective. Susțin o originalitate redefinită care permite șisărbătorește cultura postmodernă și care militează pentru amestecare șipotrivire pentru a putea crea "noul”.
-----------------------
Alături de fratele geamăn Horia, Costin Oane esteco-fondator la BroHouse, agenția românească de strategie de brandși design premiată internațional, cu biroul în București. Cu o experiențădovedită de 10 ani în proiecte de anvergură în piața din România, BroHouselivrează soluții inovative de branding pentru ca brandurile să își găsească șisă-și exprime vocea și personalitatea lor.